Banedanmark og DSB klar til løvfaldet

Igen i år har DSB og Banedanmark derfor et tæt samarbejde omkring løvfaldsindsatsen, så passagererne oplever færrest mulige gener i togdriften.

Løvfaldet danner en fedtet substans, som gør det vanskeligere for togene at sætte i gang, ligesom de har brug for mere tid til at bremse. For at undgå, at det udvikler sig til forsinkelser, afstemmer lokomotivførerne deres kørsel efter forholdene, ligesom de er i tæt kontakt med styringspersonalet i kommandoposter og fjernstyringscentraler landet over.

Samtidig patruljerer Banedanmarks fire løvfaldstroljer dag og nat på de strækninger, der erfaringsmæssigt er hårdest plaget af løvfaldet. Troljerne, der er placeret i henholdsvis Hellerup, Roskilde, Fredericia og Aarhus, spuler skinnerne rene med varmt vand, der sendes ud med et tryk på 500 bar.

“Forberedelserne til løvfaldsindsatsen begynder allerede i foråret. Vi videreudvikler hele tiden troljerne og sikrer, at planerne for løvfaldskørslen er så optimale som muligt. Samtidig har vi et godt samarbejde med lokomotivførerne, så får vi meldinger om kraftigt løvfald, kan vi ændre på kørslen med kort varsel,” siger Jens Jørgen Hansen, trafikchef i Banedanmark.

Løvfaldet slider hårdt på togenes hjul og betyder, at DSB i løbet af efteråret har ekstraordinært mange tog på værksted, der skal have efterset eller skiftet hjul. Der er derfor også mange penge at spare ved at spule bladresterne af skinnerne.

{youtube}FBrt0bNKQzM{/youtube}

Vejret som medspiller
Med en målrettet indsats fra DSB og Banedanmark er det muligt at reducere antallet af tog, der forsinkes på grund af løvfaldet, men herudover er vejret en vigtig medspiller. Hård blæst og frost gør, at bladene falder hurtigt af træerne, imens et stille og lunt efterår forlænger løvfaldsperioden. Falder bladene af træerne inden for en forholdsvis kort periode, gør det indsatsen nemmere, hvilket vil begrænse antallet af gener for passagererne.

Troljerne kører fra den 7. oktober, og løvfaldssæsonen plejer at vare godt en måneds tid. Der køres på strækningerne: Roskilde-Tølløse, Roskilde-Køge-Næstved, Helsingør-Københavns Hovedbanegård, Fredericia-Vejle-Jelling, Vejle-Skanderborg-Århus, Århus-Hobro, Roskilde-Ringsted-Glumsø, Roskilde-Kalundborg, Odense-Fredericia, Fredericia-Lunderskov-Bramming, og Aarhus H-Grenaa. S-banen spules efter behov.

Del på facebook
Facebook
Del på google
Google+
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn

Læs flere artikler

Login på din konto