Stressede til kolleger: Tænk, hvis det var dig

Det er et faktum, at rigtig mange danskere er ramt af stress. Faktisk har op mod 10-12 % (mere end 400.000) tegn på alvorlig stress hver dag. Et skræmmende stort tal. Så stress er altså en del af dagligdagen for mange, og derved også en del af dagligdagen for kollegerne, bevidst eller ubevidst. Derfor er det uhyggeligt, at det skal være så svært at komme tilbage på arbejde efter at have været sygemeldt på grund af stress.

Hvorfor er det så svært

På mange arbejdspladser er stress slet ikke et emne, man taler om. Nogle steder er det bevidst, da ledelsen er nervøs for, at det vil afstedkomme mere stress og måske sygemeldinger. Andre steder er det bare ikke været et emne, som man har overvejet at tage op. Måske fordi man ikke har brugt at have temadage eller medarbejderarrangementer med foredrag etc. Eller at man ikke har anset det for relevant for virksomheden. I mange virksomheder er holdningen nemlig, at stress er den enkeltes eget problem.

Det kan også afhænge af kulturen i virksomheden: Taler man ikke om private ting eller er parat til at tale om arbejdsmiljøet, så kan det være meget svært at bringe et emne som stress på banen. Er der ikke plads til at kunne fortælle sine kolleger eller chef, at man ikke har det så godt, eller gør chef og kolleger ikke en opmærksom på, at de har bemærket, at man virker stresset eller er begyndt at ændre adfærd, så kan det være svært pludselig at være den, der er eller har været ramt af stress.

Hvordan kan man ændre det

Meditation og afslapningsøvelser kan hjælpe imod stressDet er dyrt for virksomhederne med sygemeldte medarbejdere. Og det kommer næsten altid til at berøre de tilbageblevne kolleger, når en medarbejder er sygemeldt, for arbejdsopgaverne skal jo løses. Så for alle parter vil det være en gevinst, hvis en sygemelding kan undgås. Og selvfølgelig allerbedst, hvis stressen slet ikke opstod. Men faktum er, at cirka 35.000 er sygemeldt hver dag.

”Det vil jo nok være utopi at tro, at antallet af stressede og sygemeldte kan nedbringes drastisk over en nat. Derfor er det ekstra vigtig at sørge for, at både ledelsen og medarbejderne har reel viden om, hvad stress er, og hvad man kan gøre for at opdage og håndtere stressen i hverdagen. Og der gælder sådan set både på arbejdspladsen og i privatlivet”, siger stresscoach Tine Tangdal fra Balancepartner og fortsætter: ”Når man har viden om, hvad stress er, hvor meget det kan påvirke et menneske, og hvor forskelligt man reagere på forskellige ting i dagligdagen, er det lettere at udvise forståelse og hensyntagen til en kollega, der er eller har været stressramt. Og det gør det samtidig meget lettere ikke selv at blive ramt af stress.”

Så med større kendskab til, hvad stress egentlig er, vil hverdagen nemmere både for den stressramte, kolleger og for virksomhederne.

Fakta:

  • 1½ million ekstra fraværsdage
  • Hver femte, der bliver syg af stress, risikere at miste sit job
  • Stress er et stigende folkesundhedsproblem, fastslår Statens Institut for Folkesundhed
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Læs flere artikler

Login på din konto