Projektchef i Banedanmark Martin Lose glæder sig til at komme i gang med første etape af udbygningen af dobbeltsporet mellem Lejre og Vipperød og ombygningen af de to stationer, Lejre og Hvalsø.
”Sidste år stod i forberedelsernes tegn, men i år kommer vi til at lægge spor og bygge stationer. Det glæder vi os til. Og vi glæder os endnu mere til at åbne dobbeltsporet for passagererne mellem Lejre og Hvalsø og de nye stationer til september. Så mangler vi kun den sidste strækning mellem Hvalsø og Vipperød, som vi laver i sommeren 2014,” siger Martin Lose.
Til glæde for pendlerne
Når dobbeltsporet tages i drift, vil togene kunne køre mellem Roskilde og Hvalsø med 160 km i timen, og i 2014 vil hele strækningen mellem Roskilde og Holbæk være bygget til 160 km i timen. ”Det giver mulighed for kortere rejsetid og flere tog til glæde for pendlerne,” siger Martin Lose.
Opgaver til Spitzke og Aarsleff
Det bliver den tyske jernbaneoperatør Spitzke, der skal lægge første del af det nye dobbeltspor her i 2013 – en opgave, der også indbefatter, at ballasten under det gamle spor renses og justeres.
På Lejre og Hvalsø stationer skal der bygges henholdsvis nye perroner og ny gangtunnel, og så vil der trapperne blive renoveret og elevatorer og belysning fornyet. Det bliver Aarsleff Rail, der kommer til at stå for opgaven. Selskabet har samtidig fået opgaven med at ombygge Tølløse og Vipperød stationer til næste år, ligesom Aarsleff Rail også skal stå for ombygningen af hele sikkerhedssystemet på strækningen.