Dennis Lind vandt første løb fra Pole Position

Dennis Lind vandt første løb fra Pole Position og krydsede også andet løb som første bil, men en straf 3 omgange før mål, som teamet var meget uenige i, gav en tidsstraf på 20 sekunder og betød at Dennis Lind fik fjerdepladsen.

Dennis Lind startede første løb fra Pole Position efter at have sat en fantomtid i den såkaldte Superpole, hvor han satte en omgangstid, der var 1 sekund hurtigere end næsthurtigste John Nielsen. Første løb gav masser af spænding, da et par regnbyger under vejs gav svære betingelser, da bilerne var startet på tørvejrsdæk. Dennis tog føringen fra start, men blev gennem hele løbet skygget af den erfarne tidligere Le Mans vinder John Nielsen. På næstsidste omgang var de to side om side, men Dennis holdt hovedet koldt og kørte over målstregen til sæsonens første sejr. Mod slutningen af løb et lod Casper Elgaard sig falde tilbage fra en fjerdeplads til en ottendeplads, hvilket gav ham forreste startplacering til løb to, da der byttes rundt på top otte fra løb et.

Regn og sorte skyer kort før starten på løb to, gav nogle intense sidste sekunder inden starten, da de forskellige teams skulle beslutte, om der skulle startes på tørvejrsdæk eller regnvejrsdæk. Valget for de fleste blev regnvejrsdæk og selvom der ikke faldt mere regn under løbet, var det den rette beslutning. Casper Elgaard udnyttede sin startplacering som nummer et og åbnede straks fra start et stort hul til forfølgerne, medens Dennis Lind og John Nielsen kæmpede sig frem fra deres startplaceringer som nummer otte og syv respektive.

Dennis fik arbejdet sig op på andenpladsen med John Nielsen lige bag sig og begyndte at lukke hullet til Elgaard. En føring på omkring 5 sekunder skrumpede hurtigt ind og med 3 omgange tilbage var Dennis bag ved Elgaard. Ved udgangen af første sving kom Dennis og Elgaard i berøring og Elgaard spandt rundt. Dennis fortsatte som den førende med John Nielsen bag sig, men dommerne takserede Dennis’ berøring til en stop-go straf. Da Dennis ikke nåede at afvikle den inden løbet var færdigt, blev det i stedet til 20 sekunders tillægsstraf, hvilket gav fjerdepladsen. Løbet blev vundet af John Nielsen foran Mikkel Johansen og Casper Elgaard, der mistede andenpladsen efter et spin.

”Jeg har lidt blandede følelser” sagde Dennis Lind efterfølgende. ”Jeg er super glad for sejren i heat et og med den fart vi havde, havde jeg håbet på en dobbeltsejr og vi var også tæt på. Jeg forstår ikke min straf i løb to. Casper havde mistet fart og vi indhentede ham med 1,5 sekund pr. omgang. Da jeg rører ham, er det ikke en gang et overhalingsforsøg. Det er på vej ud af svinget, hvor Casper bremser op, så jeg ikke kan undgå at snitte ham bagi. Det var en meget let berøring og jeg forstår slet ikke, hvordan det blev takseret til en stop-go straf”.

Dennis Lind nedlagde efter løbet protest over straffen.

Dennis Lind 1

Trods weekendens flotte resultat, var det et skuffet Team DMD, der måtte erkende at det ikke blev til en eftertragtet dobbeltsejr. ”Vi er selvfølgelig rigtig skuffede over resultatet af løb to” fortæller teamchef Peter Hartvig. ”Dennis kører et super løb og kører sig fra ottendepladsen til føring. Det var en fantastisk præstation men desværre får vi en straf til sidst, som koster os sejren.

Dennis rammer Elgaard fordi Elgaard letter på speederen på vej ud af svinget. Skal der falde en straf for berøring, så kunne der maksimalt være tale om en eller to strafbaner, men vi får en stop-go som bliver lavet om til en 20 sekunders straf og det er jeg meget uforstående overfor”.

Auto-G DTC holder nu sommerpause. Næste løb er Grand Prix Danmark på Jyllandsringen den 25. August.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Læs flere artikler

Login på din konto