De store har gjort
Metallica har gjort det. M.I.A. har gjort det. Bruce Springsteen har gjort det. Nu er det publikums tur til at være med til at dele overskuddet fra Roskilde Festival ud.
Foreningen Roskilde Festival har igennem årene givet cirka 189 millioner kroner ud til almennyttige formål. Men intet overskud uden festivaldeltagere. Derfor får de nu for første gang mulighed for at komme med deres bud på, hvem der skal have gavn af overskuddet.
Your donation
Med kampagnen Your Donations inviterer Roskilde Festival sine deltagere til at indstille støtteværdige projekter på festivalens hjemmeside.
”Vi har tradition for at involvere vores deltagere på mange områder, og det, mener vi, bør også gælde vores donationer. Det er jo deltagerne, der giver os overskuddet. Derfor vil vi også gerne give dem mulighed for at pege på projekter, som de synes, fortjener støtte fra os,” siger talskvinde Christina Bilde.
Projekter i Malmø eller Mozambique
Festivalen opfordrer publikum til at tænke bredt, når de skal foreslå almennyttige projekter. De kan foreslå en urban have i København, en non-profit café i Malmø, en landbrugsskole i Mozambique eller noget helt fjerde.
Når festivalen skal beslutte, hvem der kan få støtte, lægges der vægt på, om projektet knytter sig til holdningskampagnen CHANGE, som i 2013 har fokus på medborgerskab og aktiv deltagelse. Det vigtigste grundlag for, om et projekt får støtte, er dog argumentet for, at det passer ind i Roskilde Festivals ånd og værdier.
Alle donationer, Foreningen Roskilde Festival uddeler, skal leve op til SKATs krav om almennyttighed. Det vil sige, de skal være til gavn for en større kreds af mennesker.
I november 2013 bliver det afgjort, hvilke af projekterne, der får støtte.
Deltagerne kan indstille deres forslag på www.yourdonations.roskilde-festival.dk.
For mere information kontakt talskvinde Christina Bilde på christina.bilde@roskilde-festival.dk / 40 74 72 22.