Le Mans – Team tests og resultater

Det var første gang Porsche var i stand til at teste sammen med de konkurrerende teams i serien, og dermed var i stand til at få en idé om styrkeforholdet i de forskellige klasser.

“Vi nåede også langt på mange vigtige områder — som teamwork, præstationer og pålidelighed.

Men vi ved også, at vi ikke kan hamle op med konkurrenternes erfaring fra den ene dag til den anden, og vi har en hel del hjemmearbejde som skal laves, inden sæsonens første løb den 20. ápril på Silvertone,” siger Andreas Seidl, fra Team Porsche.

Porsche 911 RSR hurtigst i test inden Le Mans

Prologen på Paul Ricard-banen i Sydfrankrig markerer starten på nedtællingen til årets første løb i WEC-serien. Det var derfor med stor glæde Porsche kunne konstatere, at den nye 911 RSR var helt med fremme i feltet.

På den 5,7 kilometer lange bane leverede Porsches 919 Hybrid en imponerende omgangstid på 1:41.289 med Brendon Hartley bag rattet.

Dette var en tiendedel hurtigere end holdkammeraten Mark Webber i Porsche 919 Hybrid. Audi kom ind på tredje pladsen, 2.85 sekunder bag Webber med No.2 Audi R18 e-tron quattro.

Under den sidste test, førte Porsche igen med No.7, hvor Toyota blev 3’er og pressede Audi ned med fjerde hurtigste tid i LMP1 klassen.

LMP1 teknik og data

Den nye Porsche 919 Hybrid er drevet af en fire cylindret benzinmotor med et V-vinkel og to forskellige hybrid systemer. Benzinmotoren har direkte indsprøjtning og turboladning med en en slagvolumen på 2 liter og en maksimal motorhastighed på 9.000 rpm.

Den nyligt opdaterede Toyota TS040 Hybrid, nyder godt af en 473 hk med firehjulstræk og hybrid teknik tilføjer yderligere 513 hk til sin 3,7-liters V8-benzinmotor. Altså en total på 986 hk.

2014 Audi R18 e-tron Quattro er derimod drevet af en ny V6 TDI dieselmotor og den benytter sig også af to hybrid systemer.

Hård konkurrence forud for Le Mans

Der er lagt op til hård dyst i WEC-serien hos LMP1 klassen, ikke mindst ser vi alle frem til årets Le Mans.

Tom K skal arbejde hårdt de kommende måneder for, at lukke hullet op til Porche inden Le Mans. Men men men hastighed er ikke alt. Årets LMP1 klasse og Le Mans 2014 drejer sig i særligt grad om, at køre længst på literen, optimering af hybrid teknikken og spare på de tidskrævende pittops, hvilket i sidste ende kan give sejren.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Læs flere artikler

Login på din konto