Som søn af en jazzmusiker var Prince Roger Nelson født med musik i sit dna. Vi kendte Prince som den spruttende skabende kraft og som stilikonet iklædt lilla. Han fulgte i fodsporene af Sly & the Family Stone og James Brown som funkmusikkens arvetager.
Nu kunne jeg starte med at sige, at artister hvis karriere var i fortiden ikke havde min interesse – deres tid er jo forbi. Men alle artister fra fortiden lever i vore dages musikscene, at sige noget andet er vås.
Det som slog mig meget i 1982 da Prince 4. album, Controversy kom ud, var at Prince mindede utrolig meget om den engelske artist Marc Bolan der var død nogle år før. Begge med mørkt krøllet hår, havde deres rødder i funkmusikscenen, begge mystiske, “larger than life” personligheder. De var ligeledes begge ikoner i deres samtid, med dyb inspiration fra soul og rnb scenen.
Deres musik lever den dag i dag i nye artister som Justin Bieber og uendelige mange UK bands og US R&B artister.
Princes succes vekslede mellem at være modeikon, skuespiller, sexsymbol og artist med en stribe af moderne, nytænkende funkhits, indsvøbt i guitarlyd og 80ernes, farvestrålende danseorienteret glimmerverden. 1983 albummet 1999 illustrerede samtidens frygt for en verdenskrig mellem supermagterne Sovjet og USA, men typisk for perioden, “Let´s party like it´s 1999!” Sangen Little Red Corvette, der selvfølgelig for 80erne handler om sex og statussymboler, gav Prince sit US gennembrud i disse uger i 1983.
Hans ghetto, underground film Purple Rain i 1984 var mere eller mindre en selvbiografi, ny romantisk, men desværre intetsigende i sin historie. Soundtrackets singler gav Prince et verdensgennembrud og de næste udgivelser og film manifesterede ham som den store popartist i perioden.
Chaka Kahn, The Bangles og Sinéad O´Connor nød alle samtidigt godt af hans evne for at skrive små, vellydende popsange.
Først med albummet Sign O`the Tímes, Prince mesterværk, viser han sin forståelse for samtidens problemstillinger. Dette album kom ud 31. marts 1987 og det medfødte en “battle” mellem 2 af samtidens superstjerner, idet Michael Jackson udgav albummet Bad samme år. Nu er begge artister døde og ingen unge mennesker kender til denne historie.
Prince blev gift, skilt og ville ikke hedde Prince men Symbol, men så alligevel. Sporadiske hits over de næste årtier holdt kendskabet til ham i live.
Prince sluttede sin karriere af med en kritikkerrost koncert på Roskilde Festivalen, hvor alle hans store hits blev præsenteret.
2016 er året hvor nogle af de vigtigste artister er gået bort, der har haft enorm indflydelse på musikscenen i flere årtier, Glenn Frey fra rockgruppen The Eagles, der gjorde amerikansk countryrock til en verdenssucces, rockens super stilikon og komponist David Bowie og nu 1980ernes sex- og rnb ikon Prince.
Man føler sig som en del af De Dødes Poeters Club, men sådan er det med musik, artister går bort, men deres musik lever videre i nye artisters inspiration og udgivelser. Vi skal nok regne med at flere af de kendte artister går bort i de næste år – de er jo alle i den farlige alder.
I dag kunne Princes hjerte så ikke længere – men hans musik banker lystigt videre i glade funkrytmer.