Inklusion har været et arbejdsvilkår på landets folkeskoler de sidste mange år. Skoler indretter deres fysiske lokaler efter begrebet, og elever fra forskellige baggrunde og med forskellige forudsætninger skal undervises side om side.
Trækker ressourcestærke børn niveuet op?
Tanken er, at ressourcestærke børn kan være med til at løfte niveauet hos børn med vanskeligheder.
Men der sker det præcist modsatte. Det faglige niveau i klassen daler ved inklusion, mener et hold danske forskere, der har publiceret et studie om emnet i tidskriftet Economics of Education Review sidste år. Det skriver Videnskab.dk.
Vores studier viser, at den bekymring for indlæringen, som mange forældre har haft, når flere og flere børn med vanskelligheder er blevet inkluderet i de almindelige klasser, er reel, siger professor Helena Skyt Nielsen fra Institut for Økonomi på Aarhus Universitet, der er en af forskerne bag studiet til Videnskab.dk.
Datagrundlag
Forskerne har brugt skoleelevers resultater i de nationale test og undersøgt, hvad der skete, da børn med særlige vanskelligheder skiftede skole mellem den nationale test, der blev foretaget i 2010 og den i 2013. Dermed har de kunne se forskellen på klassens niveau, før og efter at et barn med særlige vanskeligheder startede i klassen.
Man forestiller sig, at mange af ressourcerne vil gå fra de velfungerende børn til de inkluderede børn med vanskelligheder. Og nu kan vi for første gang se indikationer på, at inklusionen faktisk har en målbar negativ effekt på de faglige resultater, fastslår Helena Skyt Nielsen til Videnskab.dk.
Forskerne definerer børn med særlige vanskeligheder som værende i de følgende tre grupper:
- Børn, der har fået en psykiatrisk diagnose, inden barnet er fyldt ni år
- Børn, hvis forældre er dømt for en forbrydelse, inden barnet er fyldt seks år
- Børn, hvis forældre er skilt, inden barnet er fyldt seks år
Klassekammeraternes resultater falder i gennemsnit, når en elev med en psykiatrisk diagnose eller en kriminel forælder begynder i klassen.
Skilsmissebørnene har ikke umiddelbart den samme negative effekt – med mindre det er drengebørn, hvis forældre er skilt, der træder ind i klassen. Her kan der også aflæses en signifikant negativ effekt på klassens resultater.
Kilde: Dagens.dk